تبلیغات
در مسیر بیداری - مطالب آبان 1391
 
در مسیر بیداری
وارد شو و چیزی به من بیاموز. حتی یك كلمه!
درباره وبلاگ


به نام آنكه حق است همیشه

خدمت شما عزیزان سلام عرض میكنم.
این وبلاگ صرفآ برای اطلاع رسانی است.آنچه را مفید میدانم به شما میگویم و خواهش میكنم هرچه میدانید به ما بگویید حتی یك كلمه!

به امید آن حقیقتی كه جهانیان چشم به انتظارش هستند.

مدیر وبلاگ : مدیریت سایت
مطالب اخیر
برچسبها

طبه ۱۸۷ نهج البلاغه یکی از خطبه های علی(ع) است که موضوع آن آخرالزمان و پیشگویی های حضرت است. به جان خودم سوگند حوادث دردناکى در پیش است که مؤمن در شعله ‏هایش هلاک مى‏ شود اما غیرمسلمان از آن سالم مى‏ ماند!

سال ۴۰۰ هجری سید رضی "قدس سره" به جمع آوری برخی از آثار علمی حضرت علی(ع)همت گماشت و نهج البلاغه را تدوین کرد. این اثر نفیس دریای نور، علم و دانش است و مسائل گوناگون از حوزه های مختلف فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، جهان شناسی، الهیات، خداشناسی، انسان شناسی، مبدء و معاد و .... در آن گرد آمده است. در این اثر گرانمایه برخی از سخنان حضرت علی(ع) پیرامون مهدویت و امام منتظر ذکر شده است.
از خطبه‏ هاى امام علی(ع) ‏که درباره حوادث آینده ایراد فرموده و به اعتقاد مفسران از حوادث آخرالزمان سخن گفته است، خطبه[۱۸۷] نهج البلاغه است. در این خطبه از حوادث آینده پیشگوئى مى‏شود، این حوادث همان امورى‏است که طبق روایات ظهور دیگر جز و علامات "حضرت مهدى(ع)" به شمار می رود.



نوع مطلب : مطالب اصلی سایت(بیداری اندیشه ی جهانی)، اندیـــــــــــــشــــــــــه، احادیث، فرهنگی، 
برچسب ها : روایت امیرالمومنین از حوادث آخرالزمان،
لینک های مرتبط :
نظرات ()

گلدان کوچکی که در گوشه آپارتمانهای ماست؛ باغ کوچکی است که با ماشینی شدن زندگی و دور شدن از طبیعت، به این ابعاد کوچک تقلیل یافته و نشانه تعلق خاطر ساکنین آپارتمان به طبیعت است. موضوعاتی از این دست، به راحتی انعکاس باطن انسان را در فضا و مکان نشان میدهد.


پنجره مظهر ارتباط با برون است و افراط در گذاشتن پنجرههای رو به بیرون، به مثابه افراط در برونگرایی است. از سویی دیگر پنجره بدل از چشم یک بناست و اگر روبه حریمی دیگر باز شود نشان از بیحیایی خانه دارد؛ انگار که نامحرمی حرمت حریم دیگران را پاس نمیدارد.
معماری داخلی یک خانه، بیپروا از تجملگرایی و اشرافیگری، و یا بالعکس از سادگی، خلوص، صمیمیت، پاکیزگی و حتی ایمان ساکنین آن سخن میگوید.
و نمای یک ساختمان، خوی تکبر و تفاخر، یا تواضع و متانت معمار و صاحبان خانه را مینمایاند. و قس علی هذا...

مکان زندگی انسان، آیینهای است که بی پرده ضمیر باطن انسان را به نمایش میگذارد؛ چرا که مکان پیرامونی انسان، تبلور درونیات اوست. البته میان انسان و محیط او رابطهای دوسویه در جریان است و بالتبع انسان هم تاثیرگذار بر محیط است و هم متاثر! تا آنجا که حتی مکان از انسان شرافت می یابد، آن سان که گفتهاند "شرف المکان بالمکین".
این سخن، از نسبت میان معماری و سبک زندگی، رمزگشایی میکند. اما از سویی برای درك رابطه معماری و سبك زندگی میبایست نسبت میان فرهنگ، تمدن و معماری را مورد مداقه قرار دهیم. 
فرهنگ روح حاکم بر شهر است و بنابراین تمدن و شهر، جسدی برای فرهنگاند و شهرها مکان تبلور فرهنگ و اندیشه مردم آن شهر. 
مهمتر آن که نسبت عکسِ این رابطه نیز برقرار است، به طوری که اگر در یک شهر بیگانه ساکن شویم و آنجا زندگی کنیم، به تدریج واجد فرهنگی میشویم که آن شهر و آن معماری در سایه و زمینهی آن ساخته شده است. لذا معماری هم آئینه ایست که چهره باطنی یک قوم در آن منعکس میشود و هم ظرف زندگی که شیوه ی زندگی را به انسان تحمیل مینماید.
این امر، پاسخی است روشن، به این پرسش که به راستی چرا برای شناخت فرهنگ و شیوه ی زندگی مردمان گذشته، به سراغ معماری آنها و بناهای برجای مانده از آنان میرویم؟
علاوه بر ساکنین یک بنا، درونیات معمار آن نیز به سادگی در پیکره ی آن بروز مییابد. معماری که دیدگان خود را بر نامحرم میبندد و رفتاری مبتنی بر حیا و حریم دارد، به طور طبیعی بنایی را که معماری میکند نیز، براساس حدود و حریم و عفاف و عدم اِشرافیت صورت میپذیرد. حال آنکه معماری عریان و برهنه که مشرف بر حریم خصوصی دیگران نیز هست، تنها با دستان معمارانی به خط و بنا بدل شده است که خود آنها قایل به حریم و حدود و قیود شرع و عفت و حیا نیستند! 
به ضرس قاطع، تا نفس هنرمند مهذب نشود، هنر ناب و قدسی ممکن نمیشود و جز تهذیب نفس معماران، راهی از مجرای معماری برای تحول و تعالی در جامعه نیست. این موضوع گاهی به طور مشروط و مقید بر لسان معماران غربی نیز جاری شده است. حتی بر زبان کسانی که انتظار آن را نداریم!
به عنوان مثال از قول دانیل لیبسکیند یهودی، گفته اند که؛ تنها راه اصلاح معماری، اصلاح معمار است. (بگذریم از آنکه اساسا صلح و اصلاح که در مقابل فساد و افساد است، مولفه ای گرانبهاست که تنها برازنده دینداران حقیقی است)
پس اگر یک شهر آشفته را ببینیم دو مساله به ذهن متبادر می شود. یکی، آن که این آشفتگی و معماری بی قواره، حاصل ذهن و زندگی آشفته مردمان آن است و دوم اینکه زندگی در این شهر آشفته باعث زندگی آشفته می شود. لذا "شهر زیبا، اندیشه زیبا می آفریند".
"هنر" بهترین ابزار برای ایجاد و حفظ، بسط و نهایتا صدور سبک زندگی است و در میان هنرها، معماری به دلیل القاء و تحمیل سبک زندگی به مخاطبان خود، از موثرترین این ابزار است. 
انسان در فضای ساخته شده زندگی میكند، فضای معماری، فضای شهری و... . به هر تقدیر زندگی در یك شهر یعنی زندگی در فضاهای معماری و شهرسازی؛ و شهرنشینان در تمام ساعات شبانه روز ناگزیر از فضای معماری هستند. بدین ترتیب ساحت معماری ساحت همه اوقات و ایام و همزاد و سایه مردمان شهر است و لحظهای آنها را از این هنر، تنها نمیگذارد. پس هنر معماری بیشترین اوقات را با شهرنشینان سپری می كند و از اینرو بیشترین تاثیر و تاثر را بر احوالاتشان رقم میزند.
از سوی دیگر زیستن در فضای معماری، به مثابه پذیرش سیطره ی فضا بر انسان است. فضای معماری بر انسان سیطره دارد و رفتار فیزیكی و نهایتا ذهنی مخاطب خود را به سیطره و كنترل خود در میآورد. به او مدام القا میكند كه كجا بخوابد، كجا بنشیند، چه چیز را و از چه زاویه ای ببیند و كجا غذا تناول كند، كجا و در چه فضایی كار كند و قس علی هذا. به همین منوال، هر كدام از مكان هایی كه در آن میزید، در هنر معماری، میزان رنگ، نور، صدا، بافت و... آن مشخص و مهندسی شده است و هر مقدار از متغیرهای فوق كه عناصر و كیفیات بصری هستند، تاثیر بصری و روانی خاصی به مخاطب خود القا میكند و انسان را در تمام اوقات عمر، متاثر این احوالات قرار میدهد.
بگذاریم و بگذریم!
معماری و شهرسازی ما و به تبع آن شیوه ی زندگی امروز مردمان ما، بیش از هر زمان دیگری به معماری و لایف استایل غربی آلوده است.
به راستی معماری و شهرسازی امروز غرب، چگونه میتواند پاسخی به نیازهای انسان آرمانی جامعه ی مهدوی و سبک زندگی او باشد؟


منبع: موعود



نوع مطلب : مطالب اصلی سایت(بیداری اندیشه ی جهانی)، فرهنگی، 
برچسب ها : چرا سبک زندگی مردم روز بروز غربی می شود؟،
لینک های مرتبط :
نظرات ()

از زمان‌های گذشته تاکنون وزارت آموزش و پرورش افغانستان سعی در ساخت مدارس مذهبی در داخل خاک افغانستان داشت تا طلاب علوم دینی برای فراگیری دروس مذهبی، به مدارس پاکستان نروند.


تصور بر این است که مدارس دینی پاکستان، نقش مهمی در تربیت اعتقادی طالبان و تجهیز عوامل انتحاری بازی می‌کنند.
در این مدارس به طلبه‌های جوان گفته می‌شود که جنگ در افغانستان علیه نیروهای خارجی و دولت، جهاد برحق است.
کرزی نیز تصور می‌کند که با ساخت یک مرکز آموزش مذهبی با پول عربستان، می‌تواند جایگزینی برای مدارس پرنفوذ پاکستانی بسازد.
اما غافل از این است که عربستان یکی از بزرگ‌ترین حامیان مالی همان مدارسی است که طالبان در آن  پرورش می‌یابند و برای جهاد علیه دولت کرزی، سلاح‌ به ‌دست می‌گیرند و جلیقه‌های انتحاری می‌پوشند.
کرزی با صدور اجازه‌ی ساخت این مرکز، شاید در کوتاه‌مدت به دنبال اهداف سیاسی خاص باشد، اما در بلندمدت سنگ‌بنای افراطیت «سلفی» و طالبانی را در افغانستان می‌گذارد.


نوع مطلب : جـــــدیدتـــــــــرین تــــــــــحولات سیاسی جهان، خبرهای سیاسی وجدیددر رابطه باافغانستان، فرهنگی، 
برچسب ها : ساخت بزرگترین مرکز اسلامی وهابیون در افغانستان،
لینک های مرتبط :
نظرات ()
منابع خبری با انتشار این خبر در سطح اینترنت، افزودند: هم اکنون حالت فوق العاده در بخش های نظامی عربستان برقرار شده و تمامی مرخصی های کارمندان ادارات مختلف این کشور، لغو گردیده است.
همچنین؛ خبرگزاری آلمان (DPA) با انتشار خبر وخامت اوضاع ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، علت مرگ وی را سر خوردگی غضروفی اعلام کرد.
در همین حال، رسانه های مخالف رژیم آل سعود با انتشار خبر مرگ ملک عبدالله بن عبدالعزیز محل نگهداری جسد وی را بیمارستان شهر ریاض دانستند.
در ادامه انتشار خبر مرگ پادشاه عربستان، شبکه رصد الاخباریة این کشور با اعلام مرگ ملک عبدالله بر اثر ضرب دیدگی غضروفی و استخوانی از ایجاد حالت فوق العاده در این کشور خبر داد.
گفتنی است؛ مقامات عربستانی تاکنون به انتشار این خبر هیچ گونه واکنشی نشان نداده اند و برخی از پایگاه های خبری موافق رژیم آل سعود پس از دقایقی این خبر را از روی خروجی خود برداشتند.

منبع: موعود


نوع مطلب : جـــــدیدتـــــــــرین تــــــــــحولات سیاسی جهان، مطالب اصلی سایت(بیداری اندیشه ی جهانی)، 
برچسب ها : اخبار ضد و نقیض در خصوص مرگ عبدالله،
لینک های مرتبط :
نظرات ()
رعنا رحیم‌پور مجری شبکه بی بی سی فارسی با انتشار عکسی در فیس بوک که از یک واگن مترو شهر لندن از زنان محجبه گرفته تعجب و خشم خود را از رشد زنان محجبه سوال کرده است Has Islam taken over London?" آیا اسلام لندن را فتح کرده است؟‌" و نوشته است تنها زن بی‌حجاب آن واگن بوده!

نظرات دوستان و همفکران این مجری رسانه انگلیسی نیز که از کشورهای مختلف اروپایی و آمریکایی هستند در مورد این عکس نیز بسیار جالب و خواندنی است، دوستان این کارمند وطن فروش ملکه انگلیس با ابراز همدردی با وی نوشتند که در شهرهای مختلف اروپا و آمریکا نیز زنان مسلمان محجبه بسیاری را می‌بینند.

فردی از هلند نوشته است: "سوار یک تراموا در آمستردام بشین‌، به عین خواهید دید‌! شاید 80 درصد محجبه هستند‌! "

دوستان این مجری بی بی سی که در اسلام‌ستیزی هم‌فکر وی هستند از نابودی لندن و فراگیر شدن اسلام ابراز تاسف کرده‌اند!

بسیاری از کشورهای غربی با اعمال محدودیت‌های تحصیلی و اجتماعی بر زنان محجبه نتوانسته‌اند مانعی بر موج عظیم گرایش به اسلام و حجاب در کشور خود اعمال کنند.


منبع:http://www.yjc.ir/fa/news/4076742



نوع مطلب : روانشناسی، اندیـــــــــــــشــــــــــه، فرهنگی، ایستگاه تفکر، 
برچسب ها : در مترو فقط من بی حجاب بودم+عکس، آیا اسلام لندن را فتح کرده است؟،
لینک های مرتبط :
نظرات ()


( کل صفحات : 2 )    1   2   


موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی